Dato og tid er søn 5. sep 2010 02:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Avlsgodkendelse af langhÃ¥rede.

Jeg er selv den lykkelige ejer af nu 2 langhårede. Meen jeg mangler meget en mulighed for at deltage i udstillinger. Jeg kan nemlig ikke læse mig til, på hvilke udstillinger der også kan bedømmes de langhårede.
Bliver det snart sådan, at de kan bedømmes på alle udstillinger???
I det hele taget synes jeg at debatten omkring de kanghårede er gået i stå.
Så jeg vil da også meget gerne vide hvad der sker på området???

Profil Email  

Titel: Re: Avlsgodkendelse af langhÃ¥rede.
Redaktør Ekspert panel

Langhår.
Fra gammel tid har langhårede hunde været udelukket fra avl og udstilling. Langhår er en eksteriørfejl, der resulterer i avlsforbud derfor de nævnte restriktioner. Ejere af langhårede hunde har altså indtil nu måttet nøjes med at bruge deres hunde som familiehunde eller træningshunde. Man kan nemlig udmærket have stor fornøjelse af en langhåret hund på træningspladsen.
Har man interesse i udstillingssporten, skal man altså ikke anskaffe sig en langhåret hund.
Det vil sige, sådan har det været indtil nu, men på det sidste har der lydt andre toner sydfra i racens hjemland. Der har været alt om, at langhårede hunde måske kunne komme ind i varmen. At de kunne registreres i en særskilt stambog og derefter udstilles og endog bruges i avl. Dette er endnu kun noget, der er på tegnebrættet, men det har medført, at der har været et par af Schæferhundeklubbens kredse, der har eksperimenteret med tanken og haft en udstilling med en klasse for langhårede hunde. Det har været ganske uofficielt i lighed med Fru Jensens hund, som har været forsøgt på HAS, og det har endnu ikke avlsrådets godkendelse. Hvordan tanken vil udvikle sig, er det endnu for tidligt at sige. Her vil det jo i høj grad spille ind, hvad der kommer til at ske i racens hjemland på området. Foreløbig ser det ikke ud til, at tanken har slået rod her i landet.

Med venlig hilsen
Arne Bak Rasmussen

Profil Email  

Vis indlæg fra foregÃ¥ende:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time

Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Søg efter: